|
Arsinoe -
13.6.2003
Představuji nejhodnotnější filmový počin všech dob !
Jste tak zoufalí z filmové a televizní produkce, že jste si
našli duchovno i v Matrixu? Seznamte se se snímkem, který byl vyhodnocen jako
duchovně nejnaplněnější, nejkvalitnější, morálně nejstabilnější a nejvíc
obohacující v historii kina a televize.
Rozhlédla jsem se po širokém spektru nabízených kinematografických,
televizních a video produktů a důkladnou sondáží zhodnotila jejich
kvalitu, emoční, kulturní, estetický, společenský a osobnostní dopad
na konzumenta, a na povrch komerčního bahna vyplulo ne mnoho
kvalitních věcí.
Volit z toho mála jednu byla práce velice náročná jak časově, tak
intelektuálně. Sledovala jsem dané snímky mnohokrát a tak mohla dobře
pochopit i skryté úvahy, filozofické vzkazy a hloubku prezentované myšlenky. Po
tomto opakovaném vnímání děl jako celku jsem dokázala již naprosto beze zbytku
odhalit skutečně to nejkvalitnější, co vám může filmový průmysl
nabídnout.
Promyšlené akční scény , nenásilné prvky sci-fi, citlivé řešení
milostného trojúhelníku, nastavení nelítostného zrcadla sociální problematice,
otázka víry, boj dobra a zla a překvapivé zakončení každého dílu ve spojení s
kvalitní hudbou okořeněnou hodnotnými texty -to vše lze nalézt v divácky
nejpřínosnějším snímku všech dob - v Příbězích včelích
medvídků. (Na tomto místě bych chtěla upozornit, že se nejedná o
snahu vlichotit se zdejšímu nejvyššímu).
Oba hlavní představitelé, bratři Brumda a Čmelda se
hned v prvním díle projeví téměř jako Kain a Abel. Zatímco jeden je vzorem
pro mládež (jeho charakter připomíná Brandona z Beverly), na příkladu
druhého je výstižně vykreslen špatný vliv zahálky,
zejména na mladistvé (scéna, kdy černovlasý Brumda sbírá med a blondýn
Čmelda se válí pod kopřivou - možno najít drobné prvky
rasismu). Některé díly je možno použít jako výukový materiál při
psychologických sezeních o kontroverzních sourozeneckcých
vztazích (Čmelda se zvedá zpod kopřivy a vysypává Brumdovi hrníček s
medem) a současně o jejich pevném neměnném poutu ( Brumda zachraňuje Čmeldu z
pavučiny, z gramofonu, ze sklenice, z vězení......)
Zde se také setkáváme s první z řady efektních akčních scén. Oba hrdinové učí
létat (Brumda se snaží a létá, Ťuk /tady to na Čmeldu neopravím,
ztratilo by to kouzlo/ ani ťuk) - drama vyvrcholí úspěchem, což je
velice vhodnou pedagogickou upoutávkou na nutnost o svůj úspěch
v životě bojovat.
Maminka přináší do díla aspekt
sociální a feministický. Žije s oběma hlavními hrdiny
sama a je ukázkou praktické ženy moderní doby (sama čekající u
chaloupky, zapřáhla děti do sběru prášku ). Je zde také naznačena nutnost
zodpovědnosti mladistvých již v ranném věku. Píseň „...do pěti, do pěti, musíme
být u maminky v doupěti...“ jasně poukazuje na nezbytnost spolehlivosti,
vštěpované od útlého dětství (Brumda vždy včas, Čmelda opět jako příklad, kdy
neuposlechnutí rozkazu je potrestáno obratem - viz jeho záchrana bratrem
výše).
Kontroverzní postava - Beruška - je od počátku jablkem sváru mezi oběma hlavními protagonisty. O jejím dobrém
morálním profilu sice svědčí kvalitní rodinné zázemí a zodpovědnost při plnění
zadaných úkolů, ale sklon k marnivosti (když vřeští, že není červená), a dále
tendence k promiskuitě (výlety střídavě s oběma bratry), se jí upřít nedá. Ovšem
tento aspekt je pouze naznačen a autor jej řeší v závěru svatbou, což mně
osobně připadlo populistické, neboť tím nezůstává vyřešena promiskuita berušky,
právě naopak, tímto krokem se její citová nestabilita může svézt až k trojce v
rámci jedné rodiny.
Naprosto geniální bylo zařazení Kvapníka, který je
výraznou studií současného vrcholového managementu.
Nenásilně tak divák proniká do světa ovládaného stresem, penězi a mocí. Dokonce
lze při podrobném zkoumání textu písně „Chvátám chvátám, nemám chvíli klid“
najít vykřičník, visící nad nebezpečím workoholismu.
Naopak Pučmeloun přináší svědectví o podstatě
vzniku asociálních projevů u jedinců, nějakým způsobem vyřazených ze společenství. Jeho postava je skrznaskrz
negativní. Arogantní obličej, zákeřné chování a neschopnost adaptace mohou
způsobit u mladších diváků až odpor k sociálně hancicapovaným spoluobčanům, což
jim v budoucnu může ušetřit výdaje za almužny. Tyto části příběhů ovšem
přinášejí také vtipné návody, jak ušetřit za pojištění domácnosti a zůstat
neokraden (...ta rodina má všude samý sádlo, furt sádlo) - doporučuji
shlédnout.
Opět naprosto geniální bylo vsunutí prvku sci-fi. Kroupa je zdrojem nejen dramatičnosti, ale i návodem, jak
postupovat, spatříme-li neidentifikovaný létající objekt „...zavřu ji v
sednici, udělám z ní lednici...“ Praktičnost hlavních hrdinů zde získává
zcela jiný rozměr a je navozena otázka preference zájmů
jednotlivce nad zájmem kolektivu.
V několikadílném snímku výtvarníka Ivo Houfa najdete skutečně téměř
vše. Pro ateisty nahrazuje seriál Desatero a pro tápající je paprskem
světla ve tmách společenského bahna.
Dodá vám odvahu, touhu, najde řešení na všechny otázky.
Již nehledejte. Zakupte legální kopie tohoto zlatého díla, odveďte
děti od počítačových her a japonských skřetů Napichu a oddejte se sladkým
tónům Petra Skoumala.
Doporučuji já jako jedna z chovanek docenta
Chocholouška
Včelí medvídci revival -
30.4.2004
Mladá a perspektivní skupina Včelí Medvídci Revival vznikla v
hlavách jejích zakládajících členů (Honzy, Petra a Martina) již v roce 2002.
Nutno dodat, že všichni byli tou dobou již ve značně podnapilém stavu.
Celý rok tedy trvalo, než se trojice studentů Gymnázia a Sportovního gymnázia v Jablonci nad Nisou sešla na prvním nahrávání.
V srpnu 2003 tak vznikly první demo-nahrávky, které při jejich uvedení na Matesově chatě na Smržovce sklidily omračující úspěch. Proto se skupina rozhodla dále pokračovat v tvůrčí činnosti, a po napsání všech aranží nic nebránilo začátku nahrávání. Po několika týdnech strávených ve studiu Soustruh tak vznikla první deska pokřtěná 30. dubna 2004.
K jejímu vznku také nemalým podílem přispěla nová členka klávesistka Dáda, která se se stávajícím obsazením překvapivě rychle sehrála, a svou troškou do mlýna přispěl i známý raper Zdenda „Pinďour“ O'Linhart.
Bylo jisté, že koncert na sebe nenechá dlouho čekat. Před tím se obměnilo složení, přišla nám posila v podobě druhých houslí Pavlíny, ale poznamenalo nás i několik odchodů. Zůstalo však „silné jádro“ skupiny tvořené především zpěvákem Honzou.
Po festivalu v Dolánkách u Turnova skupina vzbudila více rozruchu a diskuzí než hlavní hosté večera, dostali jsme se i do vysílání Radia Contact Liberec. Druhý koncert na Rampě bohužel skončil fiaskem plynoucím z konzervativního přístupu zkostnatělého jabloneckého publika, a následným dočasným pozastavením činnosti skupiny.
Marek Veselý - matematické pohádky -
30.4.2004
PŘÍBĚH VČELÍCH MEDVÍDKŮ
Tedy myslím si, že představovat vám Čmeldu a Brundu by bylo skoro zbytečné. Jsou to oni báječní včelí medvídci, kteří s maminkou žijí v krásné chaloupce a každý den tropí nějakou tu nezbednost a prožívají různá dobrodružství.
Zrovna jako včera.
Čmeláčci se rozhodli, že budou závodit, kdo z nich dříve doletí z Kopretinového vršku domů do chaloupky.
Bylo to asi 300 sršních délek. Nedivte se, čmeláčci neměří v metrech, jako my. A také neznají žádné vteřiny ani minuty, ale čas se měří po jednom bzíku. Čmelda nabral směr domov a letěl rychlostí 6 sršních délek za jeden bzík.
Brunda 5 bzíků otálel a potom se rozhodl, že poletí zkratkou, která měřila jen 150 sršňodélek.
Protože to byli s Čmeldou bráchové, letěli stejnou rychlostí. Jenže, představte si, zkratka vedla nad pozemkem zlého Pučmelouda, a co čmeločert nechtěl, Pučmeloud byl zrovinka venku před svou chatrčí. Brunda musel celých 20 bzíků počkat, než byl opět vzduch čistý k letu. Na vás, milé děti, nyní zbylo určit vítěze tohoto vzdušného závodu, kterého maminka odměnila žejdlíkem plným sladkého medu.
Pro zobrazení řešení stiskněte Ctrl-A
(Řešení: Dolétli stejně za 50 bzíků.)
|
|